+45 23 48 54 80 susanne@livsspor.dk

Hvem bygger du din historie op til?

Dig selv? Dine nærmeste? Alle og enhver?

Det er en personlig proces at fortælle din historie til mig. Bogen om dit liv er derimod et stykke formidling. Når du formidler, bygger du din historie op til en målgruppe.

Du er selv målgruppen! Hvis din bog er en selvbiografi om dig selv og til dig selv – så har både du og jeg en særdeles specifik og velafgrænset målgruppe at formidle til. Vi skal starte med at finde ud af, hvad du vil have ud af processen? Vil du finde den røde tråd i dit liv? Vil du give dit liv, som det er, et kærligt håndtryk? Er der oplevelser og situationer, du vil kigge nærmere på, og måske have genfortalt med det overblik du nu har –  eller ikke har – i dit liv? Kæmper du … mod barnløshed, mod kronisk sygdom, mod alderen … og har du brug for at slutte fred og tage dette livsvilkår til dig med hjertet, så du kommer ud af krigszonen? Handler processen om i bogstavelig forstand at få sat punktum for noget i din fortid, så du kan tilgå fremtiden med et mere åbent og tillidsfuldt sind? 

Målgruppen er dig, dine nærmeste og andre der kender dig! De fleste vil synes, det er vigtigt, at dele deres personlige historie med deres nærmeste. Har du det sådan, starter vi formidlingsprocessen af din historie med at finde ud af, hvad det er, du vil nå dine nærmeste med? Er din motivation at give dem, du elsker, et vidnesbyrd om det liv, du har levet? Ønsker du at give din del af jeres fælles historie videre til dem? Længes du efter medfølelse, forståelse, tilgivelse? Er du plaget af et behov for oprejsning, for at få placeret skyld, for hævn?

Intet er mere rigtigt eller forkert end andet. Men noget er mere hensigtsmæssigt i forhold til målet om, at bogen som minimum skal gøre dig lidt mere glad for dit liv, som det er og har været.

Når din bog har andre i målgruppen end dig selv, er det særligt vigtigt, at den er skrevet på en måde, så den fænger. Altså skal den være modig, uforudsigelig og til en vis grad også dramatisk. Her skal du huske, at tanker, drømme, følelser og det, du ikke fik gjort, er mindst lige så interessant som det, du har klaret til guldmedalje i livet.

De dramaturgiske virkemidler til trods, så skal din personlige bog fortælles sådan, at du kan leve videre med den på en god og meningsfuld måde.

Alle og enhver skal have mulighed for at læse din bog! Hvis din bog skal udgives offentligt, skal du overveje to ting: Kan bogen sælges? Og i hvilken grad er den interessant for andre end dig og dine nærmeste?

Økonomi: Hvis du forventer enten at få dine udgifter dækket via salg af bogen eller måske at tjene på den, så er kravet til det næste spørgsmål tilsvarende skærpet:

I hvilken grad bogen er interessant for andre end dig og dine nærmeste? 

Det kan du fx vurderer med nogle af de journalistiske nyhedskriterier:

Er den væsentlig? Vurderer du, at mange andre end dig selv og dine nærmeste er berørt af de/det livsvilkår, din personlige historie er udsprunget af. Det kan være en sygdom. Det kan være et andet særligt livsvilkår.

Identifikation? Handler din personlige historie om noget, som mange kan genkende sig selv i. Altså kalder din personlige historie på, at læseren tænker: ’Det kunne være mig’, ’Bare det var mig’, eller ’Godt, det ikke er mig’.

Sensation? Er din fortælling fascinerende eller måske ligefrem chokerende. Her skal du i særlig grad tænke på dig selv og dine egne grænser. Hvordan har du det med, at hele verden inviteres til at have en holdning til, at du i en krigssituation har dræbt et andet menneske, hvis det er en del af din historie?

Konflikt! Fortæller du om nogle af dit livs kampzoner? Er dit eller din elskedes behandlingsforløb i sundhedsvæsnet gået helt skævt? Eller er du blevet trynet af din gamle arbejdsplads? Eller er du blevet forbigået i en familiestrid om arven efter din velhavende far? Her skal du også vurdere, om den envejskommunikation, en bog jo også er, over tid vil gavne dig og dine nærmeste. Er det måden, du bedst muligt viser dig selv, din slægt, din gamle arbejdsplads eller andre implicerede omsorg, rummelighed og vilje til at finde en løsning? Eller cementerer du en smertefuld krise med din personlige bog?

Uanset hvor egnet både du og jeg vurderer din bog er til offentlig udgivelse, så anbefaler jeg, at vi beder min samarbejdspartner – forlægger Jette Solvig Brødbæk fra Forlaget Vita – om en vurdering af bogens potentiale.

Kontakt LIVSSPOR

Lad os få en afklarende snak. Det koster ikke noget.

5 + 15 =